Un studiu științific major prezintă concluzii alarmante: atât băuturile îndulcite cu zahăr, cât și cele cu îndulcitori artificiali (considerate sănătoase) cresc semnificativ riscul de dezvoltare a bolii hepatice MASLD, cea mai frecventă afecțiune cronică a ficatului la nivel global. Cercetarea, prezentată la UEG Week 2025, a urmărit 123.788 de participanți din baza de date UK Biobank pe o perioadă mediană de 10,3 ani. Rezultatele arată că un consum zilnic de peste 250 grame (echivalentul unei doze standard) de băuturi cu îndulcitori artificiali crește riscul de MASLD cu 60%, în timp ce băuturile cu zahăr îl majorează cu 50%. „Studiul nostru arată că băuturile cu îndulcitori artificiali au fost asociate cu un risc mai mare de MASLD chiar și la niveluri modeste de consum, cum ar fi o singură doză pe zi. Aceste constatări contestă percepția comună că aceste băuturi sunt inofensive”, a declarat Lihe Liu, autorul principal al studiului. Descoperirea cea mai îngrijorătoare este că băuturile dietetice sau „zero” au fost suplimentar legate de o mortalitate hepatică crescută, ceea ce nu s-a observat în cazul băuturilor cu zahăr. Din cei 123.788 de participanți, 1.178 au dezvoltat MASLD, iar 108 au decedat din cauze legate de ficat. Punctul.ro
Studiu alarmant: băuturile dietetice fără zahăr cresc riscul de boli hepatice cu 60%.
- de Punctul
- 2025/10/11 05:30
